18. sep. 2008

Summerred!

Nei - det er ikke nesa jeg tenker på med den overskriften - skjønt!!!! Nåja, det er ikke så ille heller, men høyst irriterende! Nei det er epler jeg tenkte på i overskriften, for jeg har et lite tre, (i alle fall rester av et, etter mange års herjinger fra rådyr) med Sommerred-epler.
Høsta i går ei lita kasse med sådanne. Ungene spiser de nå, selv liker jeg å lagre de en måneds tid først!
Ser til forundring at i "Lær og dyrke frukt" boka fra Dnh. står det at "kanskje ikke så aktuell i privathager"!!!! Skal tro hvorfor det, treet er lite, bærer raskt, gir fin kvalitet, og smaken er, som det står skrevet, "svært god" _ ikke minst til å være et tidlig høsteple! Sies å være utasatt for skurv og frukttrekreft - men det har jeg sluppet unna! Greiene er nok noe tynnere enn ønskelig, så treet har godt av hard beskjærning. Anbefales!

Tirsdagen ellers:

Kjøpte nye plugger til 9,9 hestern, var selvfølgelig feil type - får prøve å skaffe de riktige i dag! Den vil ikke gå ordentlig nå, er litt i tvil om det bare er pluggene . . . . .!

Var på trevaren og fikk litt mere materialer til vindusomramminga, jobba vel et par timer der i går, fremdeles liten fremgang.......!

Middag, kjylling squash, parika, løk, sukkererter, brokkoli, stekt - - - Nam!

Speideren, lite oppmøte!!!!! Er ikke samme gnisten i årets gjeng!!!!

Snekkeren - - -hører ikke et ord . . . . . .!

I dag, først senga, må jo nyte litt godt av denne forkjølelsen! Siden kanskje en prat med teknisk på komunen, lurer på dett og hint - - men å få de i tale der borte er ikke lett!!!

Ja så blir det vel noe småtteri!!!!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Hørtes jo ut som du har fått gjort både litt av hvert?! Når det gjelder kommunen, tror jeg man må "kjenne" noen. Merkelige greier det der.

Harryford sa...

Nå skal jeg til komunen. De skal se på tegningene mine, om de holder i søknaden, eller om jeg må tegne noe mer!!! Har dusja og kledd meg høy og mørk! - er ei dame jeg skal møte!!!! Håper å bli "kjent"!!!!!

Anonym sa...

Luringen ;-) *he-he*
Lot hun seg sjarmere???

Harryford sa...

Yesssssss!!!!!! ( ja ikke at hun ble lurt da - jeg bare leverte mine kvaliteter i pen innpakning!!!!! - GLIS!)

Ellen Walnum sa...

Grattis! Tror du ikke det hjalp litt å dusje seg høy og mørk:-)

Harryford sa...

:-) Jeg liker å tro det i alle fall !!!!!

Marit sa...

Jeg sitter akkurat og spiser 'Summerred' epler, og må tilstå at jeg er enig med ungene dine om når de skal spises ;)Jeg fikk en stor kasse av mine foreldre som hadde vært på selvplukk av nevnte eplesort. Jeg elsker de eplene når de er nesten modne, for de er litt syrlige.

Håper dine kvaliteter i pen innpakning gir resultater!! *ler*

Harryford sa...

Nåja - kvaliteter og kvaliteter!!!

Nei det er meg som ikke er så begeistra for syrlig epler - aner ikke hvorfor - "alle" andre er jo det!!!! Er vel en "søtmons"!!!!!