17. sep. 2008

Slapp!

Ok så var det kanskje ikke den høyst lokale "børskrisen" som var årsaken til hodeverken i går!!!! Den må nok heller tilskrives en høyst ordinær forkjølelse!

Slapp og urven var ikke lysten til å foreta seg noe stor i går, men jeg satt et par timer med noen perspektivskiser på hustegningene.

Tanken var å fortsette på garasjevinduene, men det krevde hjerneaktivitet, hvilket ikke var mulig å få til. Men å "kaste bort" en dag var ikke ønskelig, de går jo så fort disse feriedagene!!! - Så da ble det å ty til vedsjauing. Jeg hadde en halv lakter kløyvd 60cm liggende rett forran stuevinduene, utildekt og noe saftig - i alle fall utenpå, som skulle kappes i 30cmetre og lagres i vedbua! Det var passende arbeid, - på med hørselvern og radio, og så stå der å sløve et par timer!

Ok kappingen gikk fint, har god 3fas kappsag med hardmetallsblad, bare en fornøyelse, men - - - - irritasjonen over at bonden jeg kjøpte veden av, klyver den i dimmensjoner selv en bedehusoven vile få problemer med å svelge, var sterkt stigende! En 1/3 måtte klyves en gang til, og det er selvfølgelig de kubbene som er umulig å klyve i utgangspunket!!!!

Heldigvis har jeg vedkløyve, riktignok høyst hjemmelaget, og livsfarlig, men den moser hva det skal være!!! Men tid tar det jo.
Måtte gi meg en times tid før middagen, frøys innvendig, og gikk til sengs med småfeber, - men jammen kom det seg etter middagen, og jeg holdt på helt til klokka 20.00!!!! Da var alt i vedbua - og jeg var totalt knekt!!!

Det måtte - rød rød vin - for å hold sinnets munterhet oppe til sengetid!

I dag, bare pusle litt, vi får se, speider i ettermiddag i alle fall, - Båltyper og knivlære - !!!!!

5 kommentarer:

hajal. sa...

Alltid like morsomt å lese dine betraktningar og måte å sjå tinga på ( men missforstå meg ikkje - det er ikkje morsomt å brygge på forkjølese).
Likte den med bedehusovnen -ganske god beskrivelse det ja ! (hi hi)

Harryford sa...

At den er grovkløyv er visst - tror gamlekara mener at veden varer lengre på den måten!!!!

Irriterende forkjølelse ja!!!!

Anonym sa...

God bedring, John! :-)

PS: Min bedehusovn lekker....

Harryford sa...

Da er det vel frem med "leira" da Anita!!! - Heldigvis finnes den på tube i form av ovnskitt "nu for tiden"!!!

Anonym sa...

Må få faren min til å hjelpe meg, ovnsplatene sitter bom fast.

Goood bedring! :-)