10. jan. 2009

100 kvm Termopan og en Årsfest!

Fredagen opprant, som det heter i bøkene, med strålende sol, stille og 5 varmegrader. Lei som jeg var av innesitting med tegning av drivhusdetaljer, gikk jeg ut! Endelig!
Nå ville jeg gjøre noe "utepraktisk" og valget falt på demontering av termopanruter!
Med drømmen om isolert hagestue i bakhodet, gikk jeg til innkjøp av 100 godt brukte termopanruter her for 3/4 år siden! - Klart det!!!
De står nå lagret som en 12 meter lang mur mot naboen! - Vakkert!

Jeg tar av rammene og beholder kun glasset, som er et 2 lags, 20 mm tykke, ca 0,9 x 1,2m. Disse blir etter hvert som de er reine for lister og gummikitt, stablet i den nye materialbua! Ferdig vil da "muren" få en lengde på kun 2 meter!
Rammene (karmene har jeg heldigvis ikke) er av delvis råtten gran, og årsaken til at de ble skiftet ut, fra en boligblokk i Kr.sand. De ble laget i 81, og antagelig skiftet ut rundt 2000. En kan undre seg på om vinduskarmer og rammer i GRAN var særlig smart, sånn sett i det lange løp!!! Glassa er jo like fine!

Vel, denne "demonteringen" tar tid, jeg klarer ca 5 stk i timen, og har 75 stk igjen!!! - Det skulle bli ca 18 timers jobb det, regna minsten kjapt ut i hodet! Han har sikkert rett! ;-)
----------------------------------------------

I går kveld var det tid for Årsmøtefesten i speideren. Noe jeg selvfølgelig ikke gleda meg spesielt til! Riktig mange foreldre - besteforeldre mm dukka opp. Veldig bra, etter fjorårets "nedtur"!

Som nevnt ørten ganger før, er småspeiderene, Flokken, mitt ansvar, og der skulle avlegges årsgjennomgang og planer for nyåret! - Jeg tok det uten manus - ville ikke ha en kjedelig oppramsing fra ark - lurt - neppe - eller!
Heldigvis klarte jeg å holde kropp og stemme i gang uten for mye "vibrato"!!! Det er ikke lett for en som i årevis til daglig kun står og spikker på noen trebiter, å være "folketaler"!!! Hadde det ennå vært sommerblomster eller trebåter så!!! Bedre i år en i fjor, sa frua, så da så!

Juletregang og loddsalg, samt innslag fra speiderne. "Mine små" sjarmerte med sang! Fikk låne 5 gutter av de jeg leverte videre til storspeideren, troppen, i høst, som "bass-stemmer! ;-)

Jeg fikk mye ros for "jobben jeg gjør" - hyggelig - men ikke så lett å ta!!! - Har dårlig trening på det - i alle fall selvros!!!

Som overraskelse fikk jeg og troppslederen gavekort på et av byens spisesteder, som takk fra foreldreforeningen! Får ta med fruen ut - det er vel minst 1100 år siden "bare jeg og hun" var ute, uten unger!!!
-----------------------------------------
Det hopper og spretter i dagens innlegg, men må bare nevne at jeg i går møtta nabofrua, som så tragisk mistet sin tvillingbror for et par dager siden!
Hun har det ikke lett, ikke greit å møte folk nå, det blir liksom hun som må gå inn i "trøsterollen" - til tross for at det egentlig skal være motsatt! Vel, jeg visste jo dette fra altfor mye egenerfaring, og vi hadde en god prat! Godt for begge!
------------------------------------
Så er vi i gang med Situpsen, det ble riktig mange med og det er flott! Kunne tenke meg å få in noen "data", sånn til inspirasjon, etter helgen. En oppsummering av metode og antall pr ca 11 januar! Kjekt å ha "egne tall" å konkurrere mot!!! Kommer tilbake til deg på mandagen - håper jeg!
------------------------------------

Det ble et langt skriv, og skulle noen ha kommet helt hit, ønsker jeg de en riktig fin helg!

Ps 1 - Jeg ønsker meg et skikkelig kamerea og!!

Ps 2 - Jeg har fått aksept i plenum, for inkjøp av materialer til drivhuset! Ca 5000.- (pluss!!!)

.

15 kommentarer:

AnitaH2 sa...

Springende, ja, men det er jo forsyne meg livet også!
* Flott at du tok deg tid til nabodama, STOR stjerne i boka til deg!
* Snakk med deg selv i speilet. Føles utroooolig teit å stå og snakke og skryte til seg selv, men hjelper på slike opptredender foran folk. Enda mer selvplagersk er å filme seg selv på video, men enda mer effektivt, sant å si.
* Jeg ligger litt etter med situps... :-( Men skal skjerpe meg!

Harryford sa...

Speilet ja - skummelt nok det! Hadde glemt den måten!
Gikk på et "talekurs" i regi av Fellesforbundet for en del år siden, der blei vi filma!!! Har ikke blitt noen "filmoppdrag" siden!;-)

Annehver dag med situps tror jeg er ok! - og måneden er lang ennå - men dagene går fort! (Du verden for visdom!!!)

Miamaria sa...

Åh, du har også vært på sånn talekurs med filming, huff det er grusomt. Jeg snakket imidlertid om treklatring så det gikk bra til slutt. Men om man ble flinkere... Vel, usikker på det. ;) Jeg synes nesten slike ting blir bare verre med årene.

Flott å høre at du snakket med nabodama. :)

Gry sa...

Det høres ut som om det gikk riktig så fint med talen din! Men jeg skjønner deg godt, jeg hater slikt selv. Jeg liker heller ikke å høre på folk som tydeligvis er fryktelig nervøse. Da lider jeg slik med dem at jeg ikke får med meg et ord av hva de sier....

Merethe sa...

Det var sikkert veldig godt for nabokona at du pratet med henne. SÅ altfor mange som trekker seg unna i stedet.
Husker godt en gang jeg hadde fått i oppdrag å legge frem en sak på et foreldremøte i barnehagen.(jeg jobber der)Begynte med å si at jeg var ganske nervøs for det...da sklei det over og gikk kjempegreit.:)

Sigrid sa...

Et litte triks når man skal snakke for en forsamling, er å bestemme seg for at ingen andre kan det du skal si bedre enn deg. Det er derfor du er bedt om å holde innlegget og ingen andre. Og så tenke på pusten. Gi deg tid til å puste og pust helt ned i magen. Skjelvende stemme kommer mye lettere når man har lite luft i lungene. Finn deg et vennligsinnet ansikt og se på vedkommende mens du snakker. Selvfølgelig skal du se på de andre tilhørerne også, men vend av og til tilbake til den "vennligsinnede" for å søke trøst. Og husk:Som oftest er man selv sin største kritiker ;-)
Situpsene skal jeg komme tilbake til når jeg får tatt dem.

Anonym sa...

Godt at du tok deg tid til å snakke med nabodamen. Jeg husker for en vond opplevelse det var da vår eldste sønn tok sitt eget liv, hvor vondt og sårt det var når folk gikk omveier for å slippe å møte oss eller ikke ville snakke med oss. Særlig folk som vi kjente godt og som jeg trodde var venner. En skal ikke være redd for å ta kontakt eller spørre hvordan det går. Så er det opp til den som som blir spurt om en vil snakke om den vonde opplevelsen eller bare snakke om vær og vind.
Men jeg kan også forstå de som trekker seg unna, det er en vond situasjon.

Ha en fin helg der nede i sør:-)

Ellen Walnum sa...

Så bra at du fikk tatt en prat med henne, det tenker jeg hun setter pris på. Og så deilig at dere skal få dere en tur på restaurant. Det har dere fortjent!!

Harryford sa...

En fin solskinnsdag dag er blitt til kveld! Spasertur til bibliotek og butikk, samt rensning av noen vindusruter ble dagenes utførte laden!

Mange kommentarer her, men jeg tar de litt i tur og orden, "liker å svare for meg"!

Ja at talekurset fikk nervene til å krype på utsiden var sikkert! Hva jeg talte om, huskes ikke, men at det var treklatring, betviles! ;-) Da vet vi hvor har en ekspert Miamaria, når blodbøka skal beskjæres - en gang!!!

Helt enig med deg Gry, grusomt å høre på noen som "lider! - vil hjelpe, men finner det vanskelig! Et vennlig nikk, hvis vedkommende ser på deg, - er i alle fall noe!

Ja slike "åpninger" kan virke forløsende, det har jeg sett mange ganger Merethe! Men det sitter liksom ikke i min natur" å begynne slik!!! Sikkert dessverre!!!

Mange gode forslag der Sigrid! Legger meg dem på sinnet! Å så vet jeg at de kommer fra en der er god til å "prate"! ;-) - - - Ok Du kommer ikke med noen forhåndsvarsler av situps altså? ;-)

Ja Elsa, slik som du forteller har vel også jeg oppfattet at det kan være! Livet har brakt også meg nærme til dette flere ganger, men heldigvis ikke så nærme som hos deg!
Nabofrua og jeg skal nok ha flere samtaler, men kanskje det går langt tid til, det får jeg føle meg frem på, for jeg har mange morsomme historier å fortell om hennes bror! Det kan nok gjøre godt når "tiden er der"!

Uff ja Ellea, i likhet med "mange andre" der har levd lenge sammen, småunger - skoler, "karriere", osv - blir det avsatt for liten tid for "bare hverandre"!!! Som så mye annet, vet jeg - men!!! Men hun er da meget talefør og handlingsdyktig hun "ved min side" også! - Så . . . . .!

Unknown sa...

Situps ja.. det var det ja. akkurat ja.. men er så mett etter middag her.. eeeehhhh. I morra.

Harryford sa...

Hi Hi - i morgon - trur eg!

Ellen Walnum sa...

Hei:-) Det ligger noe til deg på bloggen min:-)

Harryford sa...

Gry og Ellea, jeg takker så mye for Awarden, - og gratulerer dere begge med deres!

Kreativitet i Harryfords blogg - tja - det gjennstår nok mye i selve bloggutformingen - men forhåpentlivis kan noe av teksten fremvise noe som faller inn under begrepet!!!
Det inspirerer! Tusen takk!

elle-melle sa...

Ville bare inn for å gratulere med nok en award. Det er deg vel fortjent :)
Høres ut som du har en skikkelig jobb med de vinduene, men så blir det sikkert kjempefint til slutt.
Og jeg må si at det er godt å høre at du tok deg tid og mot til å prate med nabodama. Vanskelig å vite hva man skal og bør si i en slik situasjon, men er det ikke bedre å si noe tross alt? - det verste må jo være å oppleve at mennesker går over på den andre siden av gaten eller later som de ikke ser en.

Harryford sa...

Takk for det Juni - og elige måde! Uanset hva der sies om disse awardene, så gir de i alle fall meg glede!

Ja både nabofrua og jeg synes nok det var fint å få prata noen ord! Jeg var vel for en gangs skyld blandt "de første" til å prate om det - utenfor hennes famile. Naturlig siden vi er jo naboer med felles postkassestativ!

Vindusglassene blir etter "stripping" satt på lager "noen år"! Hagestue "to be"!