16. feb. 2010

Nytt tv - halv pris uten lyd!

Grunnet 500 timer med OL sending, som vi ikke ville se, fikk vi det nye TV i hus, hvor vi kunne koble til nett TV. Et Samsung med flott bilde, men med en lyd som i en fiskebolleboks! Klage klage - men nei, til den prisen, 6000,- var det ikke mer å hente. Skulle en ha flatskjerm til den prisen, var det liten plass til høytalere!


Ok, jeg viste det vel fra før, så det bar avsted til Expert Nær igjen, for lydanlegg! Der flakset det avsted 5000 til!

Nå er det brukbar lyd i stua. Det er ikke den høye lyden som er vanskelig, men å få god lyd når en er på de lavere nivåer!

Nok en gang var det et sodoma å få koblet alt dette mot hverandre, og i etterkant å behandle 4 fjernkontroller!

Seinere på kvelden satt jeg og fomla og fikk plutselig ikke den lyden jeg vill ha, merka ingen forandring når jeg trykket på de forskjellige modusene! Noe stressa/irritert riktignok. Eldstemann kom forbi og spurte om jeg var fornøyd med det nye anlegget - nei, ikke nå, - Nei vel, du får slå av Tv lyden da, og sette på anlegget! - Håper du fikk valuta for pengene - sa han med et flir! Men - anlegget er bra det altså, bruker det til radioen osv!

Neste gang, når jeg er ennå friskere, ennå rikere, og sikkert - eller - ennå lykkeligere, kjøper jeg et komplett anlegg - som alt kan justeres på en fjernkontroll!

9 kommentarer:

Anonym sa...

hehe - aner jeg et hjertesukk over "framskrittets viderverdigheter?"

Men. Det jeg visse si er at det finnes sånne universalfjernkontroller som er programmerbare og som ikke er så altfor dyre (under 1000). Jeg kjenner dessverre ikke til noen konkrete, men en kamerat har én som fungerer slik at han utfører en handling på originalkontrollen og så fanger universalen opp signalet og så forteller du universalen hva signalet skal gjøre (f.eks slå på tv). Det høres ut som en oppgave til eldstemann å undersøke om det finnes en slik som kan passe dere?

Harryford sa...

Hi hi - definnitivt en oppgave for eldstemann! :-D

Sigrid sa...

Clas Olsson har sånne universalkontroller. Enklere liv også. De er ikke så dyre og ganske enkle å programmere:-)

Unknown sa...

Hmmm kjøpte tv til 4 tusen jeg. Og lyden er helt ok den. Men kanskje jeg ikke har like høye krav som deg når det gjelder lydkvalitet. Så lenge jeg hører hva de sier så er jeg stortsett fornøyd.

Christine sa...

Dette kjenner jeg igjen. Det er helt håpløst å måtte bruke 4 fjernkontroller for å få på nyhetene på NRK1. Jeg kjenner jeg blir arg når jeg tenker på det - og det er et evig tema hjemme hos oss. Mannen min påstår nemlig at det er et eller annet som gjør at vi ikke kan ha bare en. Antagelig er dette bare for å irritere meg, hvilket han klarer.
Grr ;-)
Men ellers - ny TV er stas- gratulerer! :-)

Unknown sa...

Universalkontroll må være tingen. Vi har alt for mange fjernkontroller... Lykke til med anlegget. ;)

Ellen Walnum sa...

Grattis med anlegget;) Vi valgte også å kjøpe et anlegg samen med TVen, gubben liker litt kinolyd når han ser på film:)

Harryford sa...

Universalkontroll høres fint ut - får ha det i tankene! Skal tro hvor lenge før noe skjer!

Tv lyd - jo den var ikke god - hørbar - men ikke god - På den annen side "følte" jeg - og guttene - behovet for noe skikkelig - så da ble det sånn - denne gangen! (og - ville fruen sagt!)

Anonym sa...

De fleste fjernkontroller sender infrarødt og da kan de som regel gå på universal. Har man en blanding med andre overføringsmåter (blåtann eller radio) blir universalen straks grisedyr.