15. apr. 2009

Her Vaskes!

Fingra er som overstekte pølser - dagen etter - rimelig skrukkete - skinn til overs!!!! - Ja det er bare å innrømme - de er ikke overtrent på vasking - liksom ikke min greie det, - utover personlig hygiene – på meg - drivhus og potter!!!

Ok, men i går sto jeg på hodet i bøtta! Påskens stille tid var over, og legemet skulle startes opp! Det var frem med slanger, ht.spyler, koster, stiger, bøtter, vaskemiddel, støvler, regntøy, sydvest, hansker - ja det hele! Her skulle vaskes hus - Utvendig! :-)

Det ble 2 vegger i løpet av en dag, ja minus 2 timer som gikk til prikling/potting - en skal jo leve og!!! Gud hvor møkket huset var, så ikke sånn ut, men vaskevannets kulør viste annet! Fargen lys antikkhvit liker jeg - "skjuler møkka godt" - men det er så klart grenser for hvor mye som kan skjules!

Fruen tok terrassen med terrassevaskeren, terrasserens og stiv børste! Den ble flott, - endelig et middel som virket, Terrasserens fra Jotun.
Nå skal den få noen dager med tørk, (håper jeg) før den får sine liter med grønnsåpe! Den blir bare finere og finere etter jeg begynte med den grønsåpebehandling! Anbefales! (takk BÅ ;-) )

Jammen ble det også tid til å spyle terrassens rekkverk, med dens 1000 spiler!!

Formen pr nå! Det verker over alt - nesten! Blir det hviledag i dag! ;-)

9 kommentarer:

Mete sa...

Fantastisk god trim du fikk deg i går! Ikke behov fro studiotrening, da!
Godt jobbet - både for kropp og sjel. Når hus og terrasse er vasket, da har våren virkelig festet grepet! (Det er omtrent som om sommeren står og lusker på hjørnet)
Ha en finfin dag!

Harryford sa...

Fin dag til deg og Merethe! Studotreningen er droppa ja! I "vasketiden"! :-)

AnitaH2 sa...

Puh! Jeg hadde nok med å få de andre ut av huset i dag, jeg.
Ha en fortsatt fin dag!

nefertiti sa...

Vi har også fått vasket huset nå, mannen har tatt seg av det.
Og vårt er kritthvitt... Det var altså sårt tiltrengt :-)

Ellen Walnum sa...

Bra jobba! Jeg bøyer meg i støvet. Det minner meg på at terassen her må vaskes med terassevaskeren før den får det årlige strøket med olje.

Merethe sa...

Skikkelig vår rengjøring hos dere :) Ble litt nyskjerrig på dette med grønnsåpen. Behandler dere terassen med grønnsåpe?
Og hvis jeg forstod det riktig,hvor ofte må dere gjøre det så den ikke tørker ut og sprekker?

Harryford sa...

Er ikke stort jeg har gjort i dag heller Anita! ;-)

Hadde krittvitt før Nefertiti, men synes antikhvitt er bedre for møkk og solreflekser!!! Men en må venne seg til "fargen"! Ser litt "skittent" ut til å begynne med!

Nåja støv og støv Ellea, tror ikke det så mye av sorten hos deg! ;-)Men deilig når det er reint - på terrassen!

Yess Merethe, det blir bare så fint - etter en har vennet seg til det!
Vanlig spyling og terrassevask først, så god tørk, deretter rulling med langhåra stor rulle, med flytende grønnsåpe/vann - 50/50.
Først blir det litt mørkere på fargen, så etter en ukes tid blir det nydelig sølvgrått!
Jo det lukter litt grønnsåpe en stund, og er litt glatt noen dager.
Det kan vaskes over som vanlig ubehandla gulv under sommeren - hvis en har lyst!

Det hadde sikkert vært fint å vaske det før vinteren - men det "rekker" aldri jeg!!!

Var Britt Åse som satte meg på ideen!

RandiF sa...

Takk for tips om grønnsåpe, John. Skal prøves på platningen utenfor drivhuset.:-)

Harryford sa...

Fint, blir spennende å høre hva du synes! Den blir litt mørk først, for så å gå over i sølvgrått!