2. sep. 2009

"Så sprenger vi berget i luften med krutt"!

Fjellsprekking light - en grei metode!

Jo da, Bergammen kom i går, han og datra! Ringte på morran og sa han kom klokka 10 - den ble 12 - men ok - èn bergmann, er bedre en ingen bergmann! El-borehammer nr 1 ble satt i sving, 3 hull ble boret og sprengt i tur og orden, dette gikk fint. Så gikk maskinen varm, og bom stopp. Vekk med den.

Ny el-hammer ble hentet, et hull ble boret, men boret var for kort til sprenging. Vekk med den.

Pinoner bensinmaskin ble i løpet av en halv times intens draing forsøkt startet - med dårlig resultat. Dvs. resultatet ble at boret kilte seg fast i hullet, og maskinen ga opp. Ingen ”anleggsmaskin” har vel blitt overøst med så mange forbannelser opp i gjennom årene som Pinoner boremaskin! Vekk med den. - - Da gikk jeg inn! To be continued - en dag!

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at dette utføres av en som knapt er fysisk oppegående, sjelden har jeg sett en som fortjener uføretrygd som han. Men han vil ikke sitte stille, og prøver så langt, og vel så det, - som han overhodet kan klare!

Datra som hjalp til, var en liten muskelbunt med sneipen i kjeften - konstant! Jeg var lynrask med å be hun ta den litt vekk, når hun skulle sjekke om det var bensin på Pioneren! - ellers kunne det blitt et pang av de sjeldne! ;-)

Vi hadde en god tone, og jeg har mange nye "historier" og ”kommentarer” til bruk i lystig lag etter dette! Og ennå er de ikke ferdig!
------------------------------------------

Var på første storspeidermøte i går - det er ingen tvil om hvem som får regien der i år!!! Dette blir tøft, i betydning mye arbeid, ikke minst på motivering av "utslitte" ledere! Føler meg som Speiderens Tom Nordli, men kun med tanke på kroppslig anatomi, nytenking og fokusering! Språkbruken får han beholde selv!

I dag er det Småspeideren!
------------------------------------------

Sokker er "påført" - den typen som min mormor (mitt forbilde i det meste) strikket - men som fruen har overtatt - sokketypen altså ;-) - den med dobbelstrikket hel!

Forresten har det ikke vært en kald sommer sier værstatistikeren - tvert i mot - så da så! Det har bare ikke vært så mye sol!
-------------------------------------------

Glemte Felleskjøpet i går også - det er så mye - nå - også!
---------------------------------------------

I dag - øs regn - dønn sliten - sov 7,5 timer i natt - høyst uvanlig!

.

5 kommentarer:

potentilla sa...

Du trenger tydeligvis full action for å få sove. Stå på, hihi..

nefertiti sa...

Min mann hadde sommerjobb for en skytebas i sin ungdom; han deler fortsatt de utroligste historier fra den sommeren med oss andre :-D

Randines hageblogg sa...

Husker fortsatt skytebaser som skulle ha skjema til godkjenning som skytebas; de var uhyggelige eller litt uvante for meg.

Ikke spør om han han har sprengningsertifikat, men kanskje din livspolis bør økes.

Lykke til videre...

AnitaH2 sa...

Litt misunnelig på framdriften din, jeg...
Eller ikke misunnelig, jeg har lenge sukket over at språket vårt mangler et ord, for jeg unner deg det jo så hjertelig, men jeg ville gjerne hatt litt fremdrift her også.

Harryford sa...

Full action - i små mengder - er bra ja Potentilla! ;-)

Det jeg har møtt av skytebaser tilsier at de må må inneha noen spesielle gener! Det blir alltid historier rundt de!

Randine da - Livspolise - nå synes jeg du tar hardt i! :-DDD

Hva fremdrift angår - så er jeg best på å formidle det lille jeg gjør som stooore ting! ;-)

Nytt ord ja, - misunnelig i positiv betydning - utfordring - å finne et slikt ord altså!