10. mai 2009

Plen i gult en moody morning

Med selskap av Margretes musikkabal og en mett og trett katt, sitter jeg her en heller moody morning. Den siste tids gjøren og laden har tappet meg og jeg vil bare flytte inn i mine tankeres jordhule, fri for all kontakt med denne verden! - - - men slik har "verden" ikke tenkt det!!!

I går gikk dagen med til Småspeiderkonkurranse på Hove leirsted på Tromøya ved Arendal. Jeg har brukt lang tid på å forberede de små, og ennå mere tid på å få et svar fra deres foreldre om de kan kjøre! Vel, til slutt ble alle "representert" med foreldre, og konkurransen gikk fint.
Selv sto jeg på post - som en må lage og gjennomføre selv! Heldigvis har jeg nå fått speiderskjorte på 2 voksene til, som hjalp godt til.

Mine" søte små havnet på 5. plass av 12, og både de og jeg var fornøyde med det, siden de var blant de minste i klassen de konkurrerte i! - - - - Så - - var enkelte foreldre direkte sure for at de ikke gjorde det bedre, og hva var det de ikke hadde lært!!!! Unødvendig å nevne at dette er foreldre som stadig sender ungen på annet når vi har speiderdag! - Dessverre er jeg så "sliten" nå at dette tok fra meg den oppladningen - refillen jeg skulle fått av vel gjennomført! Har ikke kommet meg ennå!

I dag søndag går hele dagen med til konfirmasjon, heldigvis kun som gjest hos vennepar som nesten er uten familie, og som dessverre er veldig ordknappe! Jeg vet av erfaring at dette blir slitsomt, men gjør det hovedsaklig for guttenes deres skyld!

På en slik morgen må der letes etter "lys" - og klart det finnes i rikelig mon - god helse, mett, familie og ikke minst en hage som pratisk talt lyser gult i kapp med solen! Kan ikke huske å ha sett så mye løvetann i plenen før! - og den gleder meg med sin fine muntre farge!

"Kultiverte" blomster er det lite av, men Auriklene fra Hajal lyser i mange fargefasetter - flott! Sommerblomstene jeg skulle ha priklet for en måned sider - er ikke det! Og neste ukes ettermiddager er allerede fullbooket!

Ps Ordet moody fikk meg til å tenke på Moddy Blues – gruppa – med ”Nights In
White Satin" - hmmmm – sene netter med gryende kjærlighet!!! - men i dag mest på blues – for neste fredag skal vi ha det første møtet/førforberedelse til årets bluesfestival på Notodden, jeg gleder meg som en unge!!!

.

10 kommentarer:

hajal. sa...

God morgen John!
Flott at Primulaene og løvetennene lyser opp tilværelsen i ei tid då man føler at man er i ein endelaus tunnell der det er laaangt fram før ein ser lysglimt og opning - utan muligheter til ein aldri så liten sidegang å "lure seg vekk i".......
Håpar det snart rettar seg for deg og at energi og overskot snart er på plass igjen !
Klem frå eit vått Vestland.

Harryford sa...

Takker for det hajal - som vanelig hyggelig å få en hilsen fra en morgenfrisk vestlandsk blomstervenn!
En fin dag ønskes deg og!:-)

Unknown sa...

Herreminn, for noen drittforeldre??!! Unnskyld utrykket men jeg blir skikkelig provosert av sånn.
Hajals primula lyser opp her også. ;-D

Harryford sa...

Hmm ja - av og til -, sjelden men altså, - av og til -, er det mere styr med "oppdragelse" av speiderforeldrene, en de søte små!!!

Så koselig at hajal har sine "hagebarn" hos deg og! - Vi er nok ikke de eneste som forvalter hans sådd! ;-)

Sagae sa...

Slike opplevelser får meg alltid til å tenke tilbake til noe jeg leste for noen år siden.

Når en går gravid og venter på et barn så spør folk om man ønsker seg gutt eller jente. Svaret er som oftest - samme det, bare det er velskapt. Og det er det eneste man har i hodet sitt - et ønske om et velskapt barn.

Så hvorfor er det at fra det øyeblikket det er født så skal det stakkars barnet: krabbe før alle andre, gå før alle andre, si sine første ord før alle andre, score flest mål på laget.

De gode og viktig verdiene blir ofte glemt her i livet.

RandiF sa...

Utakk er verdens lønn, heter det jo. Og det får visst du erfare tross din store innsats for speiderne. Stor synd!!
Når det gjelde blomstrende gleder, har også jeg noen av Hajals primulaavleggere i min hage. :-)Men løvetannen i plenen klarte faktisk gubben å ta knekken på med Roundup i fjor. Riktig nok så plenen ut som et månelandskap etterpå, men i år er den grønn og fin og det eneste som blomstrer der er engkarsen...

Gry sa...

For noen foreldre! Vi er heldigvis skånet for slikt i de aktivitene ungene våre er med i. Det er av og til jeg kunne ha tenkt meg å si noe når vi ikke får informasjon om at de skal stille opp på ett eller annet med en dags varsel.

Men så tenker jeg de som står for dette er også foreldre med jobb og greier, og de gjør en kjempejobb. Og så lenge jeg ikke selv kan ta over og gjøre det bedre - så holder jeg godt kjeft! I slike situasjoner tror jeg at det bare ville gå utover treneren (og slik som med deg) til slutt orker de ikke dersom de bare blir møtt med sure miner. Slutter de så står ungene uten et tilbud.

Stå på du - jeg er helt sikker på at flesteparten av foreldrene er kjempeglad for at ungene har et slikt fint tilbud!

Lykke til med konfirmasjonen!

Marit sa...

Endelig en som hadde smak for musikk ;-) Nights in White Satin hadde jeg dilla på for noen år siden...endel år siden faktisk, men den er like nydelig i dag!
Stakkars deg med alle disse speidermøtene. Du må være en tålmodig sjel...Ha en flott søndag, og kos deg med løvetann! :-)

AnitaH2 sa...

I laget hos oss har vi prøvd å fordele det meste om våren, og de som ikke kan stille opp på den dagen de har fått tildelt ett eller annet, de får bytte innbyrdes. Not my problem! Foreldre må man oppdra hardt og brutalt, er min erfaring.

Og nå synger Moody Blues i bakgrunnen...

Harryford sa...

Konfen vel over - den siste i år!

Sant det Sagae, alle skulle hatt et Pauli ord om de viktige verdiene rett forran øya når de - vi - våkna om morgenen!

Skulle jeg brukt Rounduppen på hver løvetann i "plenen" Randi, ville det ikke bli et flekkete månelandskap - men total måneformørkelse! :-D
Det får bli når nyplenen skal anlegges - en gang!

Jo en får trekke pusten dyyyyypt noen ganger Gry - både på den "ene eller andre siden"! Men som du sier, de aller fleste - foreldre - er kjempegreie!;-)

Takk for det Iris! Begynte å plukke løvetannhoder til vin en gang, det gikk greit - rensingen derimot!!!
Kombinasjoen litt løvetannvin og en Night in White Satin - har jeg fremdeles til gode! :-)

Hadde glemt Moddy Blues selv jeg Anita! - Nå får jeg nesten litt klumper i maven av svunnene minner!!! (Har jo passert 50 så det er vel ikke annet å vente!!!!)