15. mai 2009

4 Humler.

"Hue rumler fullt av bedritne humler" sang Arild Nyquist i slutten av 80 åra! - Jeg skulle gjerne hatt de humlene nå, i hagen, til bestøvning!

Kirsebær, moreller, plommer, pære, og de tidlige eplene blomster, men jeg har kun sett 4 stk humler - totalt!

Mange år siden jeg har sett en så fin blomstring, på alle trær og busker - men altså ingen humler, det er stille - unaturlig stille!
Å la humla suse er jeg vel god til - men det hjelper ikke mye her!

Ellers. - Våkna klokka 03.30, kattejammer, irriterende, særlig med tanke på kveld/nattens samling for gjennomgang av årets program for Notoddenbluesen. Skal tro om det ikke blir noen av dikter Arilds humler å finne i mitt hode i morgen!!!

Ellers 2. Jobb, speider, 17. mai, ugresshøsting. Samla 200 liter med hardstampa ugress, 30/30/30/10, brennesle, skvallerkål, høymol, og div, i en tønne i går kveld. Tråkka opp i tønna og pressa det hardt sammen - så fikk jeg endelig brukt "vekta" til noe nyttig! Fylte opp med vann, og lager ei "grønn suppe" til gjødsling av bærbusker. Restene går til jorddekking!

Utetemp klokka 04.30 - 4 grader!!! Er ikke rart at humlene drøyer`n!

Inne. Svarten brenner og varmer toppen, "lappen" varmer låra, og teen varmer innsiden - for prøve å få meg litt "skjønnhetssøvn" i stolen!

En riktig fin dag ønskes alle!

.

6 kommentarer:

Linnemi sa...

Fire humler er ikke mye for større pollineringsarbeide. Stige og pensel ?

Unknown sa...

Her er det da humler? Bier også for den saks skyld. Skal be de ta en tur bort til deg også.

anne - moseplassen sa...

her er det ikke mye innsekt desverre, noen humler ser jeg, men ikke noe bier. Var sånn i fjor også. Pussig egentlig, ettersom det er så mye annet dyreliv her.

Men du sier noe, kansje jeg må bestøve plommene sjøl... njæææ..

Ellen Walnum sa...

Nei 4 humler gjør da ingen sommer.....

Vi får gjøre som Charlotte sier, sende noen av dem østover:-)

Gry sa...

Du har rett i en ting og det er at det er uvanlig mye fruktblomstring i år. Jeg tenkte i kveld da jeg var ute for å ta bilde av humlene (grei nå?) at dersom alt dette skal bli frukt blir det problemer. Her svirrer humlene rundt som bare det! Det er bare å stille seg opp et vilkårlig sted for å ta et bilde av dem.

Harryford sa...

Humlene har ankommet!!!! Takker for det - de!!!

He he - stige og pensel - bare pæretreet er 6m høyt og har ca "1 mill" blomster! ;-)