8. mai 2009

Heiser flagget og minnes!

Jo jeg gjør så, det er 8. mai og frigjøringsdag, - og flagget heises! - Flagget heises for å minnes, ikke for å feire, de har vi andre dager til!

Oppvokst omgitt av krigsseilere fra barnsben av, og siden flyttet til Risør hvor vi har Konvoibyen, hjemmet til de krigsseilere som hverdagen etter innsatsen under krigen ble for tung å takle, har jeg inngående kjennskap til ettervirkninger av krig. Jeg har sagt det i mange år og kommer til å fortsette med det, - en krigs virkning på mennesker slutter ikke med første generasjon!
I disse dager kommer det ut en bok om overlevende fra konsentrasjonsleirer og hvordan det har påvirket de, deres barn og ektefeller, i livet videre! Det er store likheter til de seilende, og til de som kjempet hjemme! Selv om forskjellende mellom de tidvis var store!

Viktig er det, en dag i året, og ta inn over seg de mindre hyggelige realitetene med krig og hva krig fører til. Det skulle vel gi oss litt kunnskap og bakgrunn for å forstå mange av de som kommer til Norge på bakgrunn av krig og ufred i andre land!

Flagget heises og tankene blir "Aldri mere krig" - måtte våre "styrende" huske det når de "bestemmer" hvordan Det norske forsvar, Nato Forsvarasalliansen, og EU hæren skal fungere!!!

5 kommentarer:

Marit sa...

Ja, det er viktig å huske på 8. mai! Det er så fort gjort å glemme hvor viktig denne dagen er. Ha en flott dag!

elle-melle sa...

Mange fine tanker du formidler her Harryford!
Det er viktig for oss å minnes denne dagen som var og alle dem som ofret seg for at det skulle bli mulig å ha en slik dag.
Jeg synes og tanken om at det burde gjøre oss i stand til å forstå de menneskene som kommer til landet vårt med mye vondt i minne,og opplevelser de burde vært foruten er veldig fin.
Nå vil jeg gå ut og heise flagget også her.
Ha en god dag!

Maiblomst sa...

Krig er ein fæl ting! Det er ikkje meir å seie om det. Me er heldige som har ein frigjeringsdag å minnas. Dessverre er det framleis krig "der ute", og det ser ikkje ut til å ta slutt. Når eg får meg flaggstang, kjem det definitivt til å flagges på 8.mai! Ha ein fin dag!

AnitaH2 sa...

Jeg fikk ikke satt fram verandaflagget, men jeg fikk i alle fall kjøpt ny holder til det. Så er det klart til 17., om ikke annet.
(Noen var litt brutale under Start-flagging her forleden, viste det seg!)

Det var forøvrig ikke vanskelig å se i hvilke blokker det bor flest seniorer i dag. Tar de fleste av oss andre friheten for gitt, tro? Eller er det flaggreglene som ikke er tilpasset det moderne arbeidsliv?

Harryford sa...

Så er en 8. over - for i år, og jeg gledet meg over alle flaggene som var fremme! Tror nok at Risør er et godt eksempel i så måte!

Fint å lese at dere vil flagge til neste år, og i mellomtiden vil i alle fall jeg, slik jeg pleier, "predike" viktigheten av sammarbeid og forståelse overfor andre! Ikke minst behøvelig for egen del!

Flaggregler - tja - det kan flagges fra soloppgang til solnedgang, og i de fleste husstander er det vel noen innom hjemmet i løpet av den tiden! ;-)