24. aug. 2011

Pause - og mer regn.

Så blir det noen dagers bloggpause, jeg må reise opp og hjelpe min gamle mor med papirmølla etter fars bortgang. Hun ville prøve selv, men ringte i går fortvilet og hadde gitt opp. Det er utrolig mye som skal ordnes, og det er slett ikke lett å få oversikt over hva.

Mor har ikke noe mer høyteknologisk kommunikasjonsutstyr enn fasttelefon. Den er godt skrudd fast i veggen, og ledningen rekker kun 1 meter. Dette skifte krever mye ringing, og hun har prøvd. Men så er det slik at når en ringer til et kommunalt eller statlig kontor, kommer en i kø. Der har hun sittet i opptil 3 kvarter. Hun har ikke tatt sjansen på å gå på do, og ei heller å åpne døra når det ringte på, i tilfelle hun skulle få svar.

Hvis, og når, hun har fått kontakt, har de vært hyggelige og hjelpsomme, etter en har blitt satt over til ”rette vedkommende” div ganger. De lover å ringe tilbake den og den formiddagen. Med kun fasttelefon, noe hun gir beskjed om, går så mor og venter, hun kan ikke være ute i hagen, ei heller på butikk osv. De ringer selvfølgelig ikke til avtalt tid og dag. Så er det samme om igjen.

Selv skulle jeg nylig ha svar fra et offentlig kontor, de hadde fra mandag til og med onsdag å svare på, hvilket er greit, for jeg har mobil. Jeg ba de notere at de IKKE skulle ringe torsdag og fredag, for da skulle jeg i begravelse til først min far, og dagen etter min onkel. De ringte 2 ganger på torsdag, pluss en sms med spørsmål om jeg fremdeles ville ha svar!!!! Jeg hadde selvfølgelig mobilen avslått de dagene. Når jeg på mandag konfronterte vedkommende om dette, skyldte hun på ”systemet”!

Jeg har selv jobbet 3 år i det ”offentlige”, og kan ikke huske at det i stilingsinstruksen den gang var klausul om at en IKKE måtte tenke at det var mennesker som trengte hjelp og svar, og som en skulle respektere, i den andre enden, ei heller at det var forbudt å tenke og handle selvstendig. Går den menneskelig sivilisasjon fremover?

Ellers har sommeren hatt 2 dagers pause med varmt og godt vær uten regn! Kunne sykle hjem fra møte både mandag og tirsdag, på seine kvelden, kun iført shorts og T-skjorte, deilig.
Kan ikke huske en så miserabel sommer. Ser det på tomatene som nesten ikke vil modne – i drivhuset, og vinterpærene som kun har halv størrelse.
I dag er sommeren tilbake på normalen” og regnet fosser ned.

4 kommentarer:

hajal. sa...

Telefonkø med "endelaus" venting, ofte fånyttes er både frustrerande og trasig. Mht. "systemet" er det lenge sidan det å ta adnota dei opplysningar dei får frå dei som "skal betjenast" vart verdilagt, dessverre!
Håpar det snart vert sol og varme så det vert modne tomatarmpå deg og dine.

Harryford sa...

Det spørs om det ikke må bli kjøkkenmodning i år, kan ikke huske å ha opplev maken! Noen få har det vært, men vanligvis er de klare alt fra St.hans tider. Regnet pøser ned, nå på søndagen også!

AnitaH2 sa...

Bare grønt i tomatene her også, har høstet tre stykker så langt. Men burde kanskje titte litt på Green Grape, når jeg tenker meg om?

Harryford sa...

Green Grape - for første gang på sikkert 10 år har jeg ikke de i år - blir knapt sommer uten! (Håper det ikke er derfor sommeren på sørlandet ble så - dritt) ;-)