6. nov. 2008

Beaujolais-Villages Risør 2007

I går aften, etter en fin dag ute i solen puslende med mine hjemmeprosjekter, og vel gjennomført speidermøte, var tiden kommet for prøvesamaking av fjorårets eplevin!

Det er alltid med stor skepsis, vel forberdet på nederlag, basert på mange "feilslåtte år", jeg skrider til verket! Så og i går!

Tanken var å få frem en lett hvit fruktvin, til hverdagsbruk. Før har jeg alltid laget sterkviner, ca 15%, noe som gir gode smakfulle fruktviner, etter minst 5 års lagring.
Men i fjor ville jeg prøve meg på en lettvin! En vin til dager en følte for å unne seg litt ekstra til kveldsalaten! Den måtte ikke være for alkoholsterk, ikke for smakssterk, men med et klart preg av epler. Den må ikke være for søt, men ei heller snerpet! En vin som du gleder deg til å ta neste slurk av, kun fordi den "faller godt i munnen" - selv etter skiva med speksild! (eple og sild er foresten en god kombinasjon)


Så prøving - - - - iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik - dette var surt!!!!!!!!!!!!!!!!
-----------smaka det eddik!!!!!!!!!!!!! - 20 liter eddik!!!!!!!!!!!

Vel, etter det første sjokket la seg, tok jeg noen nøyere smaker! Jo det var surt, noen kaller det tørt med mye syre! Fant frem brunt sukker og gjorde noen forsøk - jo det kom seg - litt mer sukker - hmm det begynner å ligne noe! Skal se at det er håp likevel! Lot den stå og lufte seg noen timer og smakte igjen! Duverden dette var da en fin lett eplebordvin!!!!!

Ok, så må jeg søte den, tappe den på ren ballong, lufte den litt, og få den på flasker inne en måneds tid! Etter "flaskesjokket" skulle det være klart nyting for egenprodusert lys lett fruktvin i mørke vinterkvelder! Yessss!
_______________________________________________

Nå ut og jobbe med tekka. Jeg brukte hele dagen i går på å trekke spiker ut av gamle materialer og få skjøta sammen stendere til bakveggen! Dette går seint, og setter min tålmodighet på alvorlige prøver, jeg må nesten gjemme bilnøkkelen for ikke å ruse avsted til trevaren!!!!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hørtes da strålende ut må jeg si. Er det ikke forbundet med litt fare, å gå ut å trekke spikere etter vinsmaking? Jeg bare spør? Men nå er de jo kjent for å være ganske hardhauser borti Risør da. :-)
-Fikk forresten INVAISIN som kodeord her.. ha-ha, hva er det?

Anonym sa...

Så spennende med egenprodusert vin!

Harryford sa...

Endelig "kontortid"!

Hi Hi - rekkefølgen var omvendt Charlotte!!!

Jeg har og moret meg med tilfeldige kodeord som noen ganger faktisk har vært ordentlige ord! Ang invaisin må det være en skrivefeil fra Bush!

Ja det er faktisk spennede Inghild! Det blir riktignok aldri noe annet en fruktvin, men med tilvenning - kan det smake bra!!!!