14. jan. 2010

Spise mine ord - og Ildi.

Mandagen skreiv jeg om dårlig spireerfaring på salatfrø, vel de orda må jeg tygge i meg nå, og heldigvis smaker de mye bedre en "kameler", - for samtlige 5 salatsorter hadde spirt i løpet av gårsdagen/natten. Ikke dårlig når de ble sådd på søndagskvelden. Kommer tilbake til sortene senere.

2 ettermiddager/kvelder med speider er over, nei 3 var det visst, og jeg kan i kveld få priklet litt tomat og salat, (den siste skal helst ikke prikles, men jeg gjør det nå likevel)

Dagens tomat, lånt bilde, heter Ildi (ildi), og jeg fikk 1 spiring, av 4 frø, men det er nok. Ildi er pæreforma minitomater med minst 30 stk små tomater på hver stilk. Plantene stopper i vekst når det blir sirka gartnerhøye, og trenger ikke topping i vanlig hobbydrivhus.

Jeg synes det er en fordel å tynne den første klasen til kanskje 20 tomater, for tidligere modning. Pass på at det ikke kommer "stilk på stilk" (dobbelklaser) det blir fort 100 stk i klasen da, og modningen går seiiiiiint.
De andre klasene kan høstes hele, henges litt kjølig, og de holder seg i ukesvis. Stilig i salter. Mild smak, brukes hele.

Ellers, jobbes det på garasjen, produserer deler i snekkerbua. I går skar jeg ut "pyntesnirkler" på takbjelkenes ender, de som stikker utenfor veggene på alle 4 sidene av denne garasjetypen. Det hele tar tid, men som nevnt før, med "flatt skråtak" er ikke 2 biter like! Jeg må være glad i å jobbe som velger en slik løsning. Det er i overkant spennende denne prefabrikasjonen. Den skal passe på mur i 3 forskjellige nivåer!

Nå litt søvn (kan jeg drømme om), før grøtkoking klokka 7.

Ps Lett snødrev, minus 5 grader, og en temmelig frisk bris.

Ingen kommentarer: