11. aug. 2009

Trillebårhjul

Så er de "stille" hverdagene her, og en kan igjen hive seg over dagliglivets små trivialiteter, - som i dag - er trillebårhjul!

Men først, plommer!
I år så har det skjedd ett eller annet med plommetreets blader. De utviklet seg ikke, og ble til små "bonsaier". Fruktanlegget som ble dannet i fjor var der, og ved flittige innsekters hjelp ble det frukt. Men små ble de, siden "matmor bonsai - bladene" ikke orket å forsyne de med nok "energi". Plommene ble omtrent halve størrelsen av vanlig!
Små, men veldig gode.

Dessverre så har denne "sørlandssommerens" regn gjort sitt beste for å ødelegge de, hvilket den har klart, langt på vei. Men noen ble det! Vi har vel høstet/spist en ukes tid, men nå er det slutt. De som sees på bildet går til syltetøy, det er mest jeg som spiser plommesyltetøy!
Noen som vet hva som har skjedd med bladene?

Så trillebårhjul. Sementbåras hjul har punktert, og det er ikke så rart når en ser på bildet! Felgen er rustet helt bort rundt ventilen! Bora ble satt igjen av forrige huseier, fordi den var for gammel. Likens ble den satt igjen av eieren før der, de som bygde huset i 47, fordi den var for gammel! Jeg overtok den i 92 og har hatt den i "daglig drift" siden!
Men nå er det slutt, hva hjulet angår!
Spurte på Trevaren om de hadde nytt hjul, neida! Men ny bår hadde de! Godt det! Men jeg trenger kun nytt hjul. Ringte til Felleskjøpet i nabobyen Tvedestrand, og de hadde "noe greier". Men da må bilen frem. Jeg skal spørre hos kameraten min som driver Jernia her i byen, kanskje!

Hadde jeg vært min far (fri og bevare meg for det!) hadde hjulet blitt demontert, renset for rust, og fått sveiset inn en ny lapp over hullet! Jo da - jeg husker han sveisa ny bunn i Thermosflaska si en gang på slutten av 60 tallet.
Det var en sånn rutete Thermos med glasskolbe og kork-kork uten gjenger. Den hadde vært i daglig bruk på jobb i åresvis, og ombord i sjekta, under tusenvis av fisketurer. Saltvanet der hadde tatt bunnen på den. Så viste det seg at en eller annen tilfeldig blikkboks hadde samme størrelse som Thermosen, og den ble sveisa inn som bunn og et stykke oppover. Ok mulig det var slaglodding og ikke sveising, begynner å bli lenge siden, men i alle fall! Skulle ikke forundre meg om han har den Thermosen ennå!!! MEN - jeg er altså ikke han! Så jeg får vel punge ut på en eller annen måte!

I går, kun litt fugepussing på nabomur, så datt jeg tilbake i feriemodus!

I dag, tør ikke spå noe!

.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Ja det er jo flott med alt som kan repareres. Men ikke til en hver pris. Himmel og hav. Gleden er da en ny trillebår?

Bare ikke kjøp den på Europris som jeg gjorde. Den rustet etter en sommer. Hele trillebåra er nå rustfarget gitt..

AnitaH2 sa...

Er også i støtet for nytt hjul til båra mi, for å lage mindre søppel enn hvis jeg kjøper ny. Trillebårer er jo store? Skal si fra hvis jeg får det til, så sier du fra hvis det årner sæ på din kant?

Berit sa...

Trillebåra har vel gjort nytta si nå? Jeg er ikke for bruk-og-kast, men det får da være måte på. :D
Plommesyltetøy er nydelig, da spiller størrelsen på plommene null rolle.

Harryford sa...

En euoprisbutikk har jeg knapt vært inne i Charlotte! Båra jeg har nå er fra 60 åra og fremdeles ikke særlig rusten, til tross for den aldri har stått under tak!

Ble ikke jul i går ;-) Anitha - to be cont.

Nei ikke lett å kaste Berit, når båra er mer solid en det en finner i dag!
Tykke solide plater. Og som sementbår har vekta liten betydning - endelig en plass det er er greit! - Vekta altså! :-)

Berit sa...

Hehe, kanskje det var sementbår en skulle vært? :D