8. juni 2009

Laaaang hagedag!

Søndagen skulle bli ren hviledag etter speiderturen, men med den gode hjelpen jeg fikk av mine for tiden 2 voksne hjelpere, var behovet for hvile ikke så stort. De tok "nattevakten" - og de søte små holdt ut til drøyt 02.00, for de avslutta "døyninga"! ;-)
Da var småspeideren ferdig, og nå skulle jeg hatt nesten 2,5 måneder speiderfri, men den gang ei, for nå står planlegg av landsleierturen for storspeiderene for tur - orker ikke si mere om det!!!

Ehhh tomatbildet er fra søndagens høst! De har noen sprekker og noe mosaik, men jeg tar meg ikke råd til å fyre de perfekt! Smaken er like godt for det!

Tror dett er er den gamle og - gode! - Amerikansk plukk, sammen med - - det har jeg glemt!
Amerikansk plukk er i alle fall produktiv!

Bildefargene stemmer, i alle fall på min pc, ganske godt med virkelighetens farger, de er da fine!



Jo søndagen holdt hele familen store deler av dagen på nede i hagen, det blåste noe sønnavind og luftempen på "toppen" var bare 14 grader! Nede i hagen derimot var det lunt og fint!
Guttene luka ugress i grønsk-sengene som ikke er i bruk, og det er alle!!!! Untatt den for salat - og den med noe stauder i! Jeg brakka bokstavleig talt og helt sant, 6 kvm med Geranium pyrenaicum! Den var altfor voksevillig her, og tok knekken på div andre "naboer"! Skulle ha tatt bildet av blomsterhavet, men følte ikke for det - der og da!

Sånn ellers, toppa jeg ytterste rekka med tomater i drivhuset, de har nådd taket alerede - det var tidlig det! Innerste rekke har ennå en 3/4 meter igjen. Når jeg hadde det ordentlige drivhuset, kunne de vokse til langt utpå høsten. Hvilket selvfølgelig ikke ga så mye mer tomater! ;-)
Jeg vanna ut 200 liter med brennelse og skvallerkålvann på bærbuskene - det "dufter" så - - effektivt! ;-)

Idag forsettes "rotsperra" - muren mot naboen - har ingen betalt jobb igjen! Ja bortsett fra "statslønna" da! ;-)

Nå grøt - og så har jeg fyrt. Det er svinkaldt hver morgen, helt nede i 5-6 grader!!!

.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Skal si du/dere har vert effektive! Tomater allerede?!

Ja holder på å lage litt brenneslevann jeg også. Lukter skikkelig godt. UUUUrk...

Ellen Walnum sa...

Det var tidlig tomathøst det! Her er ingen modne riktig enda, men vi har begynt så smått å høste agurker.

Riktig effektiv hagedag dere har hatt!

AnitaH2 sa...

Litt speiderfri må du unne deg, synes jeg! Her har veslemor spottet fargeforandring på én tomat; den er litt mindre grønn enn de andre, påstår hun. Ønsketenkning, tror nå jeg.
Men ruccolaen har jeg begynt å høste, de er kantplante i mitt mikroskopiske tomatdrivhus. Min kjære mumlet om at spede spirer lyt få stå, men tok nå i mot fire blad til skiva si.

nefertiti sa...

Og jeg har fire stk tomater 'på gang'. Det er jeg strålende fornøyd med - i fjor tror jeg jeg høstet et par stykker helt i slutten på august, eller noe...
;-)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Tomater modene nå??? Du verden. Hos meg har de ikke begynt å blomstre enda.

Annsi sa...

Tror vi er i var sin ende på tomatsyklusen gitt! Mine planter rager nå cirka 5 cm over bakken...
Klem fra Annsi

Bønna sa...

"Bare 14 grader" ???
Ja sånn er det å bo i hver sin kant av landet...

Harryford sa...

Jo tomatene er tidlige i år, og det til tross for at jeg har fulgt "The same procedure as every year"!

Hmmm - etter den varme pinsen er det vel "mye vil ha mer" efekten, Bønna! ;-)