17. juni 2009

Bilkjøp gjør en søvnig!

Om det var impuls eller en felles underbevist handlig er ikke godt å si, men i alle fall førte det til avgjørelse om bilbytte her om dagen!
Vi pleier alltid å få sjekka bilen rett før sommeren, enten ved NAF, eller lokalt verksted. Det ble ikke gjort i fjor, men vi kom oss tross det godt gjennom Sverige.
I år ville fruen heller ikke bruke penger på bilen, men da sa jeg at det ikke ble noen tur med den - (vi bruker den til sykkelfrakt!).
Ferien nærmer seg og jeg pressa på - skal vi bare være hjemme! (hvis en ser bort i fra en ukes korpstur, og like etter en 10 dagers speiderlandsleir!!!).

Ok vi ble enige om å ta en tur til Toyota i Arendal, det er div med bremser som måtte fikses, noe det lokale verkstedet nødig gjorde! Vel fremme var det kø i skranka for verksted, så vi tok en prat med en bilselger "for å få tia til å gå"!
Lange historie, men en nyere Avensis skal hentes til neste torsdag! Den vi har nå, Carinan, går i sitt 15 år, og den nye i sitt 5. Vi kunne brukt penger på Carinan, mange penger, og det ville vært langt rimeligere en "ny"! - men jeg tenker litt på sikkerhetsdetaljer osv!

Overskriftens - søvnig - henspeiler på minsten, for da vi kjøpte Carinan, for 10 år siden, var minsten kun 2,5 år og sovna fint under prøveturen. Noe vi tolket som den gang da "nybilen" - var stille og fin!
Under prøvekjøringen i går sovna han ikke, men mente at Avensisen var mye stillere en Carinaen, som en ikke kunne sove i! Jo vi var enige i det! - MEN - en kan jo bare gjette hvem som sovna i den "gamle bråkete Carinaen" på turen hjem! ;-)

Ellers hater jeg bilbytte, og hadde hodeverk hele resten av dagen! Tror jeg blir lurt (og det blir jeg sikkert!) - og er sur over at hele "bufferkontoen" gikk føyka! Godt å slippe lån da men!

Hagestatus pr i dag, larvene er slått tilbake - blir det omkamp! Noen banesår fikk buskene (meg), men vi slikker våre sår og er klar til omkamp, hvis de skulle forsøke seg på det!

Tar siste omfaret på naboklagemuren i dag, skal sette ned stolpesko, så jeg kan ha noe treverk på toppen! Noe roseklatregreier kanskje!

Gertrude Jekyll blomstrer OG dufter! :-)

.

12 kommentarer:

Unknown sa...

Grattis med ny biiiil!!
Gertrude glimrer med sitt fraver her. Hun er muligens litt sjenert enda.

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Grattis med ny bil fra meg også :-)

Du vil nok føle deg bedre etter hvert, vil jeg tro...

Miamaria sa...

Ny bil, helt sikkert en fjong bil som går som ei nyoverhalt klokke. Gratulerer!

Unknown sa...

Toyotaer går som ei klokke. Smart kjøp. :-)

Marit sa...

Gratulerer med ny bil! Bufferkonto er kjekt å ha, det er helt sikkert. Men noen ganger må en kjøpe "ny" bil også, og da er det kjekt å slippe å låne til det som du sier. Du må nok bare starte sparingen igjen fra scratch! ;-)

Gry sa...

Gratulerer med ny bil! Slike ting kan skje fort. Gubben her i huset måtte nylig på verksted for å skifte lyspære fordi den lå så umulig til. Men jammen skiftet han ikke likegodt hele bilen....

Sagae sa...

Grattis med nok en Toyota. Vi har "ja takk begge deler": en 2 år gammel Avensis og en 1986! modell Carina. Carinan går som en klokke men ser ikke ut stakkars. De påstår at gamle Toyota'r aldri dør og man må skyte dem for å bli kvitt dem.

Harryford sa...

Jo det er noe "lettere" i dag! Har fått mura litt, og bilkjøp er trengt noe bakover! Bilen er foresten fruens, jeg bare betaler!!! Min bil derimot - står stille - helt stille!!!
Jo de er seige de gamle toyotare - men tar seg lite ut på sjarmen!!!

Skal foresten hente den nye til neste torsdag - da er jeg på Bornholm!

Ps Garasjen er "beorderet" ryddet!!!

Hilsen fra landet sa...

Da var dette sikkert bilen for deg! Ment to be... :-D

AnitaH2 sa...

Statistisk sett er du blant oss som har aller størst sjanse for å bli fornøyd med bilkjøpet, i alle fall. Jeg sviktet Toyota én gang, og aldri mer. (Var veldig fornøyd med verkstedet til det andre merket, men vil jo heller være fornøyd med bilen...)
Rosegreier på topp blir sikkert flott, forresten. Men banesår, er ikke det hvis det er dødelig? Ble litt engstelig nå? Håper det bare ble banen til krypa?

Ellen Walnum sa...

Grattis med ny bil!! Som en Toyota selger sa til meg en gang; "skal du bli kvitt en Toyota må du skyte den, for den gir seg ikke selv:-)

Harryford sa...

- Ment to be - Landliv - for fruen ;-)

Uff der var jeg slumsete - eller "folkelig" Anita! Jeg vet da bedre!

Hmm Rosegreier, skal tro om jeg er kommet i "rosenes alder"!;-)

Det pussig er Ellea, at de bilene jeg leverer som utgått, figurerer som innregistrerte i mange år etter jeg leverer de! Slik blir det garantert med Carinaen også!!!