31. okt. 2011

”Alt for Norge – Risør” – Ryge, og salong

Faller meg vist ikke lett å holde kontinuiteten oppe i bloggen, har liksom aldri tid, eller energi kanskje! - men jeg liker godt å slappe av med TV på kvelden!

Vel, tross hva jeg i hvertfall ikke skulle, så har jeg fulgt med på serien ”Alt for Norge”. Sånt tull – men så blir en hekta, og bare MÅ se. Og særdeles hyggelig var det i går kveld, når hele programmets ”location” var Risør, og Risør skjærgård. Jammen er det fint her! Har tilbrakt mye tid med ungene der norskamerikanerne lekte seg i vannet, og hva jeg har gjort der de laget fiskesuppa, vel det var før lavkarbo ble populært.!

Men, det jeg egentlig har tenkt å skrive om, en tid, er programskaper Ryge, Søren Ryge. Han lager fantastiske programmer, kanskje først og fremst om mennesker, og da ofte mennesker i "foredlet natur". Han lager programmer om de menneskene som aldri ellers ville ha kommet på tv til glede for oss andre, om de såkalte hverdasgsmenneskene, som nesten bestandig har en "historie" å fortelle. Ofte er hager og jordbruk hans innfallsvinkel, men i sterkt utvidet begrep. At han har fått lov til å holde på i 33 år, skulle si noe om hans kvalitet. En del av hans programmer ligger på nettet  http://www.dr.dk/dr1/ryge#/20617 De bare må sees og nytes. Bonderøven holder forresten til på samme kanal nå så…!

Salong ja, her om dagen kjørte jeg 55 mil for at min mor skulle få se på en ny salong. 55 mil for meg på en dag, betyr vondt i hodet, men heller det en å ta fri 2 arbeidsdager. Jeg har sikkert brukt en uke på å forberede dette, inklusive en hel dag med tråling av møbelsentre, hvor hun ikke fant noen som kunne brukes! Jeg visste vel hva hun ville ha, men utsatte det i det lengste, men da hun så Stryn sine klassikere var det gjort - nesten! For stolene ”passet” ikke.
Etter mye leting fant jeg Velledalen sin Rosendal, på nettet, og den fant nåde. Så ble det altså 55 mil for å finne en i real life. Handelen forgikk hos Guvaag i Sandefjord. Et firma med innehavere og betjening som det antagelig ikke finnes make til i landet – lenger! Jeg tror vi brukte 2 timer der, og de tok seg av mor som hun skulle vært en dronning (hvilket hun antagelig synes hun er). Den butikken og betjeningen hadde godt rett inn i serien om ”Folk” som NRK sender. Muligens den siste i landet med service for folk over de 80!

Og historien slutter ikke der, for etter et par dager kom sjefen med sofaen og stolene. De ble båret inn av han som har passert de 70, og av min mor som har passert de 80. Men at de fikk ut den supertunge, snart 50 år gamle, 4 seteren, er for meg et under. Han kjørte den gamle salongen på søpla for mor! Service.

Hmm – ta seg tid til å skrive på mandagsmorgenen … vel jeg jobba hele lørdagen – så! Det går i vinduslaging, og jeg fikk grunna de 3 første små tofagsvinduene jeg har laget. Det er kobla vinduer, så 3 stk 2 fags betyr, 6 vindusrammer, og siden de er kobla, så blir det 12 stk vindusrammer, bare der. Da gjenstår det kun, 126 stk vindusrammer!!! Og er alle like - neida! Det er nok ikke bare mor som er "feiljustert"!

4 kommentarer:

Marit sa...

Den serien har vi også fulgt med på. Er egentlig posetivt overasket over serien, for jeg trodde først det bare var noe "møl". Som de fleste andre nordmenn har jeg familie "over there", så det er litt artig med norskamerikanere på tv. Ser også på 71 grader Nord, men da er det også stopp på serier. Tv er hyggelig i små doser. Ha en fin uke :-)

AnitaH2 sa...

Jeg elsker butikker med gammeldags service - og synes det er godt å lese at din gamle mor fikk det som hun ville! Håper ikke du sliter deg fullstendig ut på henne, om du aldri så mye vil synes det er vel anvendt tid i etterkant.

Anonym sa...

Hi there very nice web site!! Man .. Excellent ..
Wonderful .. I'll bookmark your blog and take the feeds additionally?
I'm satisfied to find a lot of useful information right here
in the put up, we want work out more strategies in this regard, thank you for sharing.
. . . . .

Also visit my webpage - queens home inspection ()

Linecas have sa...

Hallo i luken der nede. Er det liv i deg gamle venn. :) Klem!