2. apr. 2010

Mars i en grøft.

Snart en måned siden sist, hmm!

Som overskriften antyder har jeg tilbrakt mars i grøfta, bokstavelig talt. Grøfta til grunnmuren for husutbyggingen, den grøfta jeg innbilte meg ville bli den enkleste å grave ut. Men hvor feil ble ikke det, sørgelig feil, som vanlig.
Garasje grunnarbeidet var jo galskap å ta for hånd, og verre ble det med verandatilbyggets grunnløse søle, men at grunnarbeidet til forlengelsen av huset skulle bli den verste, den aller verste, nei det jeg ikke trodd. Det var tanken på at den blir enkel, som fikk meg til å holde ut de to andre!!!

Kort fortalt måtte jeg først måke vekk 50 kubikkmeter, minst, med blytung snø. Dernest kjempe med telen som beit seg dypere og dypere ned etter at snøen var fjernet. Så brytes med 11 meter med solid støpt og armert fundament for en mur som aldri blei noe av, jeg hadde gjort solid arbeid!
Neste fase var graving i jord-sand-leire-stein blanding, som var godt ispedd "kjempesein", som jeg måtte bore og kile fra hverandre for å kunne håndtere. Ja så var det 30 cm med blåleire på bunnen.

Men det verste arbeidet var fjerning av fjell. To og halv uke med lange dager og 6 dagers uke for å fjerne 3 kubikkmeter med fjell - galskap galskap galskap!

Ville ikke ha noen "sprengfyrer" med "sprengmaskiner" denne gangen, ellers takk. De hadde garantert ødelagt gamle støpte grunnmurer, og rasert fjellet som skal stå igjen.
Kjøpte en sold Hitachi slagdrill og begynte selv. Trollkraft var tingen, trodde jeg, men det ble skuff på skuff. Ingen ting skjedde. Skyldes nok nettenes kuldegrader, og knallhardt fjell. Det var til å grine av. En følger regler og venter i 3 dager, men intet skjer. Bunnløs fortvilelse over hva for en dust en er som gir seg på sånt, på harde fjellet. Antagelig 3. grads galskap.

Så ble det i flere omganger innkjøpt fjellkiler, og resten er lange dager med boring og talløse slag med slegger. Har knekt 3 skaft - hittil.

Men de saktmodige når også frem, bare de besitter nok stahet. Har begynt å tilbakefylle grøftene med stein. Nå ligger alt på solid fjell.

Tar ikke bilder, dette vil jeg egentlig glemme, og ikke bli minnet på.
--------------------------------

Siden jeg er en slik "one trick pony" - av gangen - blir det ingen hageaktiviteter, jeg må bare legge det vekk - blir stressa av tanken, men det gjør meg trist å legge det vekk - igjen!
--------------------------------

Påske, den gråeste, i mans minne. Fremdeles 20 cm med snø i kjøkkenhagen.

Men uansett, ha en riktig fin påske dere som stikker innom - denne månedlige blogg!

Takk til Smgj!

17 kommentarer:

Sigrid sa...

Tja, om ikke tredje grads galskap, så i hvertfall ganske sprø ;-)
FOR et pågangsmot!
Godt at du er ferdig, da. Tenker du slapp å trene noe ekstra denne måneden :-)
Bare du ikke ødelegger rygg og skuldre med å drive på sånn..

hajal. sa...

Du fortener i sannhet og i høgste grad betegnelsen "Arbeidet og slitets adelsmann" !
Lukke til vidare med det store prosjektet ditt.
Eg er sikkert på at det vert eit vellukka resultat når du er ferdig og at gleda over det ferdige produkt gjev deg ekstra glød til å ta fatt på hageprosjektet eit anna år.
Pass bare på at du ikkje tek det for hardt og møter veggen på andre måtar enn reint materialistisk! ;-)
Fortsatt god påske!

Marit sa...

Tålmodighet er en dyd sies det, men skjønner at det kan røyne på med sånne oppgaver som du begynner på. Lykke til videre, og ha en fortsatt god påske! :)

Mariann sa...

Siden du nå bokstavelig talt er på vei opp av grøfta, kan det vel bare gå en vei, -oppover. Lykke til med jobbingen videre.

Ønsker deg og familien en riktig god påske.

Anonym sa...

Det er nå godt å høre at det står til liv iallfall. ;) Så håper jeg at humøret stiger i takt med grunnmuren.

Jeg skal ikke be deg ta det med ro og ta litt fri - ett eller annet forteller meg at det blir fånyttes. ;)

God påske til dere!

Kristin Aurdal sa...

Det er ikke til å tro - dette grenser tett opp til galskap vil jeg tro :-)
Du er nok hakket staere enn han jeg er sammen med - og han er sta han he he
Jeg lo så tårene trillet når jeg las bloggen - beklager men jeg kunne ikke annet.
Du får ha en god påske, og Harryford - husk å ta vare på deg selv også da.
God påske til deg og dine.

Anonym sa...

Vi er visst flere sjeler med samme tanke her. Du fortjener de hagegales fortjenestemedalje for utvist mot og stahet!!
Jøje meg... Men, nå fyller du tilbake og kan komme videre?

Det er grått, ja. Og når sola skinner blåser det. Det er forresten bra, for da tørker det opp litt. Det blir vår og sommer og smeigedager i år også, John! Påskeklem avleveres herfra :D

Inghild sa...

Dine beskrivelser av "elendigheten" treffer min humor midt i blinken! :-)
Påskeklem herfra!!

Harryford sa...

Først en riktig god påske til dere alle. - - - Er så imponert og glad for at dere finner frem til meg, tross mitt "ustabile nærvær"!

Hehe - Sigrid - ikke noe trening det siste året - det synes!
Rygg og skuldre - hmm - i grenseland!

Det er nok dager Hajal, da en er farlig nære veggen, eller i det siste, grøfta - men på den annen side er jeg det til vanlig også! Satser på at det gårt bra. ;-)

Dyd ja Iris - en litt slitsom en -men det er kanskje alle dyder!

Som du sier Mariann, "Bunn" er funnet, og jeg har laget et solid grunnlaget for en fin opptur!

Hm - Smgj - du har nå et heldig lag med meg - men - nåja - slapper litt av nå i påsken - vil ikke bråke for naboene!;-)

Hmm New Dawn - flere en fruen her i huset som har en stabeis til make! Er vell levelig så lenge det kommer noe godt ut av staheten - får vi "stabeiser" håpe!

Jeg drømte om smeigedager på terrassen i påsken Britt Åse, men den gang ei! Men som du sier - de kommer, og da er jeg klar! En stund!
Påskelemmmer motages, og besvares hjertelig!

God klem til deg og Inghild, og det blir nok flere "artikler" av samme sorten! ;-)

Unknown sa...

Hærreminn.. du er gaaal!!! Men godt du er ferdig da.
Ja påskeværet glimrer jo med sitt fravær. Men akkurat i dag var det jo litt sol. Men blåste kaldt.

Stå på!

AnitaH2 sa...

Herreminjemini for galskap, hvis jeg skal være helt ærlig!
Og det skal man vel?
Godt å "se" deg tilbake, har vært på nippet til å sende deg en pm av og til for å sjekke om du er i live! Men så har jeg jo ikke sett deg aktiv på Hagegal heller...

Harryford sa...

Garantert gal - og jeg tror jeg liker det! :-DDD
I dag hviler jeg, har tømt drivhuset, og til og med skrevet et par ord på Hagegal - flink gutt! Det neste blir vel at jeg leser blogger!!!

Nå - verdens beste - kake!:-)

Bjørg 47 sa...

Tekk for at du titter innom min blogg, av og til, og jammen er du iherdig !!! Høres ut som du svetter, ja , Og det ferdige resultatet får vi vel se ???? Jammen godt at du ikke har brekt beinet, som jeg, midt i alt det du driver med !!!! Ønsker deg lykke til videre !!

Harryford sa...

Takk for det Bjørg!
Jo det har vert nære på med å brekke både det en og andre med de steina, men har hatt flaks hitil!
Hmm bilder ja - får vel ta meg på tak, "men ikkje i dag"!

Anonym sa...

Nåh? Hvordan går det med ryggen? Har du fått testet pentaxen? ;)

Anonym sa...

Mai? Ikke ute av grøfta ennå?

Anonym sa...

Hei

Jeg skal også fjerne en del fjell og lurer på om du kan beskrive fremgangsmetoden bordiameter bortethet hvor du kjøpte utstyret og pris. Blir meget glad for en tilbakemelding. gjerne på Kile@jippi.org

Mvh Pål Rune